Succesfuld levering af mineraler, blæst af i silo – sådan gør du

Det er et tæt samspil mellem kunde, chauffør og leverandør, som giver succesfuld samhandel. Her har vi samlet de vigtigste ting du skal tænke over hvis du vil sikre en gnidningsfri levering af mineraler, blæst i silo.

Vi har for nylig haft en ærgerlig situation hvor toppen af en kundes silo revnede, grundet overtryk ved indblæsning af mineraler. For at undgå det sker fremover har vi samlet en stribe god råd omkring indblæsning af mineraler til silo.

Ved nyetablering:

Især ved stort forbrug vil det være en fordel at have to siloer til samme vare for at tømme dem skiftevis.

Ved mindre forbrug kan keglen deles med skillerum og to skod. Derved kan man skifte mellem, hvilken rest der skal blive tilbage. Det kan også bruges som advarsel om, at varen snart slipper op, hvis der kun er åbnet for en skod.

Kunden:

Der bestilles en mængde, der kan rummes i siloen.

Støvposen er tør og tømt, og den er klar til at modtage trykket fra aflæsningen.

Posen lukkes lynhurtigt, hvis den ikke er tør, fordi støvet lukker pose-siderne til.

Støvposen skal skiftes med jævne mellemrum, fordi den bliver mør, og aflæsningen vil give støvforurening i området omkring siloen.

Det vil også være en fordel at have to støvposer på siloen, da man derved undgår mange udfordringer.

Leverandøren:

Når leverandøren modtager bestillingen, er det meget vigtigt at oplyse om den ønskede leveringsdato, inden siloen er tom for at kunne tilrettelægge transporten optimalt.

Chaufføren:

Ved afslutning af aflæsningen kommer der et overtryk fra lastbilen. Er chaufføren ikke vaks, kan siloen revne, da støvposen ikke alene kan tage overtrykket. Derfor skal chaufføren ikke forstyrres ved slutning af aflæsningen.

Det er samspillet mellem kunde, chauffør og leverandør, som giver succesfuld samhandel.

Torben Poulsen
Salgskonsulent, svin